imprezy

Koncert z cyklu: „Echa i rezonanse..."

Kiedy w starym, drewnianym dworze w Brzezinach jeszcze tętniło życie, często jego ozdobą było wspólne muzykowanie. W salonie zbierali się domownicy, rezydenci i goście. Niektórzy grali, reszta zmieniała się w zasłuchaną publiczność.

Może otwierano okna, by zyskać bezcenny żabi akompaniament albo nawet słowika w charakterze niedoścignionego solisty? Może kucharki odkładały podzwaniające naczynia i przysiadały na moment, by przez kuchenne drzwi łowić perliste dźwięki? Być może dom cichł tak, by obecna była w nim tylko muzyka…?

W takiej atmosferze nie liczy się czas. Nie liczmy więc, ile minęło lat od dni świetności dworu, postarajmy się za to kontynuować dworskie muzykowanie. 27 listopada 2021 r. o godz. 18.00 odbył się w dawnej siedzibie rodu Morskich pierwszy koncert z cyklu „Echa i rezonanse. Spotkania ze sztuką we dworze”. Niezwykle bogaty repertuar przedstawił duet: pani Anna Guja i pani Adrianna Maria Kafel. Artystki zagrały utwory m.in. Jana Sebastiana Bacha, Giuseppe Maria Jacchiniego, Aleksandra Tansmana, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Stanisława Moniuszki czy – znanej skansenowskim gościom – Marii Pomianowskiej, oraz melodie ludowe. Dźwięki popłynęły tak samo z fortepianu i współczesnej wiolonczeli, jak i z klawesynu, wiolonczeli barokowej oraz suki biłgorajskiej i fideli płockiej. Warto bowiem zaznaczyć, że bohaterki tego wieczoru to osoby bardzo utalentowane.

Dwie młode kobiety siedzą na kamiennych schodach. To Anna Guja i Adrianna Maria Kafel. Ubrane są w granatowe suknie. Między nimi stoi wiolonczela. W tle widać stare, ceglane ściany budynku.

Od lewej siedzą: Anna Guja i Adrianna Maria Kafel

Anna Guja jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Mirosława Herbowskiego oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu dra Piotra Sałajczyka i dra Łukasza Trepczyńskiego. Studiuje instrumentalistykę w zakresie gry na klawesynie w klasie prof. Marka Pilcha i asystentki Anny Firlus. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Eugene Indjica, Barbarę Halską, Andrzeja Jasińskiego, Martina Jepsena, Ramute Vaitkeviciute, Rasę Jakutyte-Biveiniene, Marka Toporowskiego, Urszulę Bartkiewicz, Skipa Sempe, Oliviera Fortina i Marcię Hadjimarkos. Jest laureatką ponad 40 międzynarodowych konkursów w Polsce i za granicą. Występuje zarówno solo, w zespołach kameralnych oraz w orkiestrach, realizując partię basso continuo.

Adrianna Maria Kafel studiowała grę na wiolonczeli na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Doroty Imiełowskiej. Swoje umiejętności doskonaliła podczas zagranicznych programów stypendialnych m.in. na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu i na Conservatorio Superior de Musica de A Coruña. Następnie rozpoczęła naukę gry na wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Teresy Kamińskiej oraz kolejne studia magisterskie poświęcone grze na fideli kolanowej w klasie prof. Marii Pomianowskiej. Jest aktywnym muzykiem orkiestrowym, kameralnym, występuje również jako solistka w kraju i za granicą. Miała przyjemność współpracować z dyrygentami takimi jak Krzysztof Penderecki, Neville Marriner czy Alexander Liebreich. Występowała również na najnowszej płycie Marii Pomianowskiej „Sukotherapy”. Współzałożycielka duetu „Wspak” kontynuującego tradycje muzyczne Kresów Wschodnich oraz zespołu „La métamorphose Ensemble” prezentującego muzykę dawną. Laureatka licznych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. 

Szczegółowy program koncertu: 

  1. Jan Sebastian Bach – Preludium Suity nr 1 – wiolonczela barokowa
  2. Paweł Szymański – Sarabanda Une Suite De Pieces De Clavecin Par Mr Szymański – klawesyn
  3. Jan Sebastian Bach – Bourree 1 z Suity nr 3 – wiolonczela barokowa
  4. Giuseppe Maria Jacchini – Sonata a-moll op. 1 nr 8 – wiolonczela barokowa i klawesyn
  5. Joseph Marie Clément Dall’Abaco – Capriccio G-dur nr 8 – wiolonczela barokowa
  6. Giuseppe Maria Jacchini – Sonata C-dur op. 1 nr 10 – wiolonczela barokowa i klawesyn
  7. Suwany (melodia ludowa) – suka biłgorajska
  8. Karol Lipiński – Polonez – fortepian
  9. Anonim – Poloness Serra – suka biłgorajska i fortepian
  10. Ignacy Jan Paderewski – Mazurek F-dur – fortepian
  11. Ignacy Jan Paderewski – Mazurek G-dur – fortepian
  12. Maria Pomianowska – Kujawiaki – suka biłgorajska i fortepian
  13. Aleksander Tansman – Oberek – fortepian
  14. Ignacy Jan Paderewski – Menuet – wiolonczela i fortepian
  15. Maria Pomianowska – Obereczki Polka – fidel płocka
  16. Ludomir Różycki – Nocturne – wiolonczela i fortepian
  17. Aleksander Tansman – Berceuse – fortepian
  18. Stanisław Moniuszko – Pieśń wieczorna – wiolonczela, fortepian i wokal

Informacje dotyczące rezerwacji biletów i płatności:

Koszt biletu to 45 zł. Rezerwacji można dokonać tylko telefoniczne (17 227 10 71 lub 669 001 223). Następnie na konto Muzeum należy wpłacić odpowiednią kwotę (w tytule przelewu prosimy wpisać: koncert, imię i nazwisko oraz liczbę osób, np.: koncert, Jan Kowalski, 2 osoby). Oto numer rachunku: 42 1240 2627 1111 0000 3253 6124. Rezerwacja jest zakończona po otrzymaniu na skrzynkę mailową wiadomości z potwierdzeniem z Muzeum. Bilety i pokwitowanie płatności zostaną wydane uczestnikom w dniu koncertu. 

Relacja fotograficzna 

1MKL_20211127_0109.jpg
2MKL_20211127_0112.jpg
3MKL_20211127_0144.jpg
4MKL_20211127_0147.jpg
5MKL_20211127_0129.jpg
6MKL_20211127_0138.jpg
7MKL_20211127_0142.jpg
8MKL_20211127_0176.jpg
9MKL_20211127_0181.jpg
10MKL_20211127_0191.jpg
11MKL_20211127_0206.jpg
12MKL_20211127_0213.jpg
13MKL_20211127_0232.jpg
14MKL_20211127_0233.jpg
15MKL_20211127_0238.jpg

Projekt zaproszenia na koncert. Grafika przedstawia zarys czarnego skrzydła fortepianu i klawiatury przecięty pionowo czerwonym gryfem wiolonczeli i poziomo niebieskim smyczkiem.